FANDOM

Zazikel, nazywany również Smokiem Chaosu – jeden z siedmiu Dawnych Bogów, starożytnych smoczych bytów, które wedle powszechnych wierzeń zostały uwięzione przez Stwórcę w podziemnych więzieniach za próby odebrania mu wyznawców. Był drugim Dawnym Bogiem przemienionym w arcydemona, który prowadził mroczne pomioty na powierzchnię podczas Drugiej Plagi.

Historia Edytuj

Zazikel został przebudzony przez mroczne pomioty w roku 1:5 Boskiej i poprowadził je na powierzchnię podczas Drugiej Plagi. Został zgładzony podczas bitwy pod Starkhaven dziewięćdziesiąt lat później przez Szarego Strażnika Corina.

Podobnie jak pozostali Dawni Bogowie, Zazikel namawiał siedmiu magistrów starożytnego Imperium Tevinter, żeby weszli do Złotego Miasta i strącili z tronu Stwórcę. Podczas rozmów ze swoim wielkim kapłanem, używającym pseudonimu „Szalenie Chaosu”, przekonał go do tego pomysłu.

Zazikel w kulturze Edytuj

W wierzeniach starotevinterskich Zazikel reprezentował wolność, a poświęcona była mu konstelacja Kios. Początkowo to właśnie jemu poświęcone były Satinalia, jednak współcześnie wiązane jest ono z mniejszym księżycem widocznym nad Thedas, Satiną. Święto obchodzone jest na początku umbralisa, jedenastego miesiąca w thedaskim kalendarzu.

Ciekawostki Edytuj

Zobacz też Edytuj

Mroczne pomioty
Plagi Pierwsza · Druga · Trzecia · Czwarta · Piąta
Stworzenia Pospolite Arcydemony · Dzieci · Emisariusze · Genloki · Ghule · Hurloki · Matki lęgu · Ogry · Wrzeszczoty
Siedmiu Architekt · Koryfeusz
Dawni Bogowie Dumat · Zazikel · Toth · Andoral · Urthemiel · Razikale · Lusacan
Zobacz też Czerwone lyrium · Głębokie Ścieżki · Legion Umarłych · Skażenie · Szarzy Strażnicy