FANDOM

Wspomnienia Orzammaru

Wspomnienia w orzammarskim Skulptorium

Wspomnienia – archiwa Orzammaru, w których przechowywane są tysiące lat historii krasnoludów[1]. Według niektórych rzeźbiarzy, Wspomnienia sięgają założenia pierwszego thaigu[2], inni z kolei twierdzą, że pierwsze królestwo krasnoludów powstało tak dawno temu, że nie zostało jeszcze odnotowane w archiwach[3].

Zapiski są utrwalane na Ścianie Wspomnień przez rzeźbiarzy Wspomnień, tworzących z lyrium runy zawierające ich myśli na temat bieżących wydarzeń[1]. Jest to proces magiczny, pozwalający z wielką dokładnością oddać nawet najmniejsze szczegóły[4].

We Wspomnieniach znajdują się zapiski genealogiczne dotyczące każdego krasnoluda w mieście, jak również m.in. informacje o ich śmierci, małżeństwach, awansach, degradacjach, odziedziczonych spadkach, porażkach i zwycięstwach na Arenie Prób i głosowaniach w Zgromadzeniu[4]. Wspomnienia są zbiorem suchych faktów, odpowiadających na pytania „kto”, „co”, „kiedy”, „gdzie” i „jak”, ale nie na pytanie „dlaczego”[5]. Ze względu na system kast, dane genealogiczne mają dla krasnoludów najwyższe znaczenie, wobec czego w Skulptorium znajduje się oddzielna sekcja poświęcona wyłącznie im.

Wspomnienia są najbliższym, co można uznać za święte teksty krasnoludów[4]. Gromadzenie zapisków i opiekowanie się Wspomnieniami uznawane jest za uświęcony obowiązek[6].

Krasnoludy wierzą w prawdziwość Wspomnień, jednak bezkastowcy i wygnani na powierzchnię są z nich usuwani, tak jakby nigdy nie istnieli[6]. Od pewnego czasu coraz powszechniejszą praktyką jest zmienianie Wspomnień w celach politycznych[7]. Co więcej, w archiwach nie ma informacji na temat kluczowych wydarzeń z najdawniejszych dziejów krasnoludów bądź są one błędnie zinterpretowane[8]. Nawet starożytny język używany do zapisywania pierwszych Wspomnień nie jest w pełni zrozumiały, przez co wiele run nie zostało właściwie przetłumaczonych[1].

Uwagi Edytuj

Wpisy do kodeksu Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Ikona kodeksu DAI Kodeks: Krasnoludzka sztuka runotwórstwa
  2. Ikona kodeksu DA2 Kodeks: Prastary thaig
  3. Dragon Age: poradnik gracza, zestaw 2, s. 9.
  4. 4,0 4,1 4,2 Dragon Age: poradnik gracza, zestaw 2, s. 17.
  5. Ben Gelinas, Nick Thornborrow: Dragon Age: The World of Thedas, t. 1. Milwaukie: Dark Horse Books, 2013, s. 145. ISBN 978-1-61655-115-5.
  6. 6,0 6,1 Ikona kodeksu DAI Kodeks: Dziennik profesora Arberga
  7. Według rzeźbiarki Valty, która została odesłana do pracy „w terenie” po tym, jak odmówiła zmienienia informacji, które nie podobały się obecnemu królowi.
  8. We Wspomnieniach trudno szukać informacji o tytanach, prastarym thaigu, Kal Repartha czy o wydarzeniach w thaigu Cad’halash.