FANDOM

Wielka kapłanka – przywódczyni religijna, najwyższa przedstawicielka Zakonu andrastańskiego w danym kraju lub na określonym obszarze.

Charakterystyka Edytuj

Wielkie kapłanki są drugie w hierarchii Zakonu, ustępując jedynie Boskiej. Kiedy ta umiera, wszystkie wielkie kapłanki udają się do Val Royeaux na wielki konsensus – zgromadzenie, podczas którego jednogłośnie wybrać muszą jej następczynię. Prawo Zakonu zakazuje im opuszczenie wielkiego konsensusu, dopóki nie zostanie wybrana nowa Boska.

Niemal zawsze następczyni zmarłej Boskiej wybierana jest spośród wielkich kapłanek, a przez ponad dziewięćset lat istnienia Zakonu doszło jedynie do trzech wyjątków. W Wieku Chwały na Słonecznym Tronie zasiadła wywodząca się z ludu Galatea, w roku 5:71 Świętych Amara III, siostra cesarza Orlais Alphonse’a Valmonta, zaś w 9:42 SmokaWiktoria.

Wielkie kapłanki mają również obowiązek udania się do Val Royeaux, kiedy zwołane zostanie Kolegium Kleryków, nie licząc jednak tych dwóch przypadków, przez większość czasu pozostają w miejscu, w którym sprawują posługę kapłańską. Wielka kapłanka może powołać się na Prawo Likwidacji, który to przywilej otrzymały za rządów Galatei.

Jako że pozycja wielkiej kapłanki wiąże się z władzą i odpowiedzialnością, tak jak i inne ważne funkcje w Zakonie andrastańskim, piastować mogą ją wyłącznie kobiety. Wielkie kapłanki należy tytułować „wasza łaskawość”[1].

Znane wielkie kapłanki Edytuj

Zobacz też Edytuj

Przypisy

  1. W kodeksie do Początku zwrot tłumaczono jako „jaśnie oświecona”.