FANDOM

Tytani, znani także jako „filary świata”[1] – starożytne byty zamieszkujące głęboko pod powierzchnię ziemi; olbrzymie stworzenia śpiewające w Kamieniu i kształtujące go.

Historia Edytuj

Chociaż w orzammarskich Wspomnieniach nie ma mowy o tytanach, istnieją co najmniej dwa krasnoludzkie teksty, według których istnieli oni już przed Pierwszą Plagą[2]. Wiedza o tytanach została prawdopodobnie usunięta ze Wspomnień przez rzeźbiarzy[3], ponieważ miałaby niebagatelny wpływ na kulturę i wiarę krasnoludów, których uważają za swoje „dzieci”.

Tytani rzekomo ukształtowali świat, a trzęsienia ziemi mogą być ich sposobem na zmienianie kształtu Thedas. W ich żyłach płynie lyrium, które pozwala im pływać, jednak ich pieśń jest inna od tej, którą posługują się Dawni Bogowie[4].

Miejsce, w którym przebywa jedyny znany tytan, jest olbrzymią jaskinią z własnym bogatym ekosystemem, pełnym stalaktytów, mostów i różnych struktur. Zamieszkiwana jest ona przez sha-brytolów, uważających się za strażników tytana i pijących jego krew, żeby przetrwać. Miejsca tego z jakiegoś powodu unikają mroczne pomioty[5]. Tytan zamieszkujący jaskinię spał przez stulecia – po raz ostatni przebudził się około roku -1170 Starożytności, za czasów rządów króla Orsecka Garala, jeszcze przed upadkiem Arlathanu, a jego rytm „krwawił rozpaczą”[6]. Ostatecznie coś doprowadziło do upadku tytanów, a to – według Valty – wpłynęło na los krasnoludów[7].

Według pieśni tytanów, trzęsienia ziemi dosięgnęły niegdyś miast Elvhenanu, ponieważ elfy próbowały ujarzmić ziemię[8]. W tym celu przygotowali się do polowania na filary świata, obserwując, jak ich robotnicy stają się bezmyślni i bez duszy[9]. Runy zaświatła opisują, że Mythal udało się powalić niektórych tytanów i oddać ziemię elfom[1], a miejsca, w których polegli, rozkwitły[9]. Ciała tytanów zostały zachowane w celu pozyskiwania lyrium, ostatecznie jednak kopalnie zawalono i zapieczętowano kamieniami i magią w obawie, że Evanuris w swojej chciwości mogą uwolnić jego gniew, który ich zniszczy[1].

Udział Edytuj

Mural - śmierć tytana

Fresk Solasa przedstawiający pokonanie tytana.

Po bitwie o Azyl region Wybrzeża Sztormów dotknęła seria potężnych trzęsień ziemi. Ponieważ nie ustępowały i zagrażały handlem lyrium pomiędzy Inkwizycją i krasnoludami z Orzammaru, prowadząc do zawalania się ich tuneli w kopalniach, sprawę przedłożono Inkwizytorowi, który spotkał się z rzeźbiarką Valtą.

Inkwizycja zeszła na Głębokie Ścieżki, żeby wraz z Valtą i porucznikiem Rennem znaleźć przyczynę trzęsień, po drodze napotykając dziwne mroczne pomioty i strażników sha-brytol. Udaje im się odkryć, że za trzęsieniami stoi niedawno przebudzony tytan. Valta, na podstawie badania starożytnych rzeźbień w lyrium, łączy ze sobą fragmenty układanki, powiązując lyrium z sha-brytolami. Ostatecznie udaje im się dotrzeć do olbrzymiej jaskini, znajdującej się w samym tytanie. Docierając do jej centrum, natrafiają na serce tytana, będące rudą nieprzetworzonego lyrium, które ogłusza Valtę i tworzy wojowników z kamienia i lyrium, atakujących Inkwizycję.

Po odzyskaniu przytomności, Valta cierpi ze względu na głośną pieśń i uwalnia falę mocy telekinetycznej. Ujawnia, że wybuch energii czystego lyrium sprawił, że nawiązała połączenie z tytanem, który przebudził się zaniepokojony Wyłomem, ale po połączeniu się z jednym ze swoich „dzieci” się uspokoił. Valta postanawia pozostać w jaskini tytana, mając nadzieję, że dzięki pieśni uda jej się poznać historię krasnoludów.

Ciekawostki Edytuj

  • Kieran, mający duszę Dawnego Boga, wspomina o tytanach. W odpowiedzi na zabawną zaczepkę krasnoludzkiego Inkwizytora, twierdzącego, że chciałby być wyższy, odpowiada: „Przecież nie możesz urosnąć. Nie bez pomocy tytanów”.
  • Po ukończeniu operacji Quest-DAI Znawczyni arkanów i Pustka Dagna stwierdza, że kiedy zagłębiała się w runę, przez chwilę poczuła się wysoka jak góra, a jej myśl była myślami wszystkich krasnoludów.
  • Niektóre z niejasnych komentarzy Cole’a mogą odnosić się do tytanów:
    • Zapytany o templariuszy, odpowiada, że przez zażywanie lyrium udało im się nawiązać połączenie z czymś potężnym. Solas dopowiada, że moce templariuszy jakby pozwalały im zagłębiać się w rzeczywistość otaczającego ich świata, żeby ograniczyć użycie magia. Zdolności templariuszowskie potencjalnie mogą być wynikiem wystawienia ludzi na połączenie z tytanami poprzez lyrium, nie tłumaczy jednak skąd wzięły się moce poszukiwaczy prawdy.
    • „To śpiewa. Oni są tym, co śpi, a jednak tworzy muzykę”.
    • „Ich prastarzy rzeźbiarze byli bezwolni jak góry, pogrążone we wspomnieniach wśród dolin tego świata”.
    • „Stworzyli ciała z ziemi, a ziemia się bała. Walczyła, ale sprawili, że zapomniała”.

Wpisy do kodeksu Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Ikona kodeksu DAI Kodeks: Runy zaświatła na Głębokich Ścieżkach.
  2. Są to opowieść dla dzieci, którą Valta znalazła w roku 9:40 Smoka i książka będąca w posiadaniu Orsecka Garala.
  3. Według domysłów Valty.
  4. Według Cole’a w 11. rozdziale Rozłamu.
  5. Według rozmowy Inkwizytora z Valtą po wejściu do Bastionu Czystych.
  6. Rozmowa z Valtą w pobliżu windy do zapomnianych jaskiń, jeśli Inkwizytor jest krasnoludem i wykorzystał opcję dialogową związaną z pochodzeniem.
  7. Ikona kodeksu DAI Kodeks: Tytani.
  8. Ikona kodeksu DAI Kodeks: Kodeks: Pieśń ku czci Elgar’nana.
  9. 9,0 9,1 Ikona kodeksu DAI Kodeks: Stare pismo elfów