FANDOM

Próby

Grafika koncepcyjna przedstawiająca Próby

Próby – jeden z elementów krasnoludzkiej kultury, który, podobnie jak wiele innych, jest typowy tylko dla przedstawicieli tej rasy. Dla postronnego obserwatora pojedynek podczas Prób może wydawać się raczej bezmyślnym rozlewem krwi, jednak dla krasnoludów mają one bardzo duże znaczenia.

W Orzammarze Próby to pojedynki pomiędzy krasnoludami przeprowadzane na arenie w dzielnicy gminu znanej jako Arena Prób. Kiedy krasnolud bierze udział w Próbach, walczy o honor, zaś ich wynik uważany jest przez dzieci Kamienia za równoznaczny z wolą Przodków.

Charakterystyka Edytuj

Pierwsze Próby zorganizowane zostały przez króla Endrina Kamiennego Młota w Starożytności, jako pojedynki pomiędzy utalentowanymi wojownikami, a najznakomitsi z nich otrzymywali tytuł Patrona. Na krasnoludzkiej tradycji Prób wzorowane były starotevinterskie walki gladiatorów. Na przestrzeni wieków Próby ewoluowały jednak ze zwykłych pojedynków w ważną część krasnoludzkiej kultury.

Ze względu na ucieleśnienie woli Przodków, pojedynki staczane podczas Prób mają ogromne znaczenie, wobec czego wykorzystywane są między innymi w celu odzyskania honoru, zemszczenia się, rozwiązania debat w Zgromadzeniu lub konfliktów między rodami szlacheckimi[1]. W Próbach może wziąć udział dowolny krasnolud przynależący do kasty (lub, w określonych przypadkach, przedstawiciel innej rasy[2]), jednak rody szlacheckie z reguły wystawiają czempionów z kasty wojowników, którzy walczą w ich imieniu.

W zamierzeniu Próby nie są walką na śmierć i życie, chociaż zdarza się, że finałem jest śmierć któregoś z pojedynkowiczów, ponieważ – jak się powszechnie uważa – lepiej jest, jeżeli zginie jeden krasnolud, co definitywnie zakończy spór, aniżeli dalszy rozlew krwi.

Z biegiem czasu Próby ewoluowały w formę rozrywki, na którą przed arenami w dzielnicy gminu zawsze czeka tłum fanów chcących walkę. W czasach poprzedzających Piątą Plagę próby organizowane były również w celu uhonorowania wyjątkowych gości[3]. Dodatkowo przedstawiciele kasty wojowników prowadzą turnieje, w których czasami mogą wziąć udział obcy[1].

Przedstawiciele niższych kast z reguły nie biorą udziału w Próbach, chyba że stawką jest ich honor, z kolei bezkastowcy nie mogą uczestniczyć w nich w ogóle, ponieważ – jak wierzą krasnoludy – stanowią oni obrazę dla Przodków.

Ze względu na wielkie znaczenie dla krasnoludów, wyniki Prób bywają czasem ustawiane, żeby zapewnić przychylność którejś ze zwaśnionych stron. Wiadomo, że Tethrasowie zostali wygnani z Orzammaru jako przestępcy, którzy ustawiali wyniki. Lord Vollney zatrudnił przywódcę Kartelu, Berahta, żeby ustawić mecz na swoją korzyść, a według Bhelena Aeducana nawet jego ojciec, król Endrin Aeducan, mógł manipulować przy wynikach pojedynku Prób, w wyniku którym zginął jego brat.

Rodzaje Prób Edytuj

Arena Prób

Arena Prób

  • Próby Krwi – każdego roku spotykają się podczas nich najlepsi wojownicy z Orzammaru. Są swego rodzaju turniejem, podczas którego wyłania się najzdolniejszego i najpopularniejszego wojownika[3].
  • Próby Honoru/Chwały – najpowszechniejszy rodzaj Prób, w którym walczy się o honor określonej osoby, rodu, sprawy itd., w celu zakończenia sporu.
  • „Próby Pamięci” – toczone w celu uczczenia pamięci ważnego krasnoluda, jak np. te zorganizowane przez Bhelena ku czci jego ojca.
  • Uroczyste Próby – organizowane w celu uczczenia określonego wydarzenia. Ich zwycięzca często nagradzany jest ceremonialnym przedmiotem, takim jak np. Hełm Prób.
  • Wielkie Próby – prawdopodobnie najbardziej prestiżowy rodzaj Prób, jednak nie do końca wiadomo, w jakich okolicznościach i z jakiej okazji są one urządzane. Przed przeniesieniem stolicy imperium krasnoludów do Orzammaru w roku -1170 Starożytności, Wielkie Próby organizowane były w Kal-Sharok[4].
  • Niezatwierdzone Próby – pomimo obostrzeń dotyczących Prób, na arenie prowadzonych jest wiele niezatwierdzonych pojedynków, zabronionych przez Zgromadzenie jako lekceważące wolę Przodków. Często uczestniczą w nich przedstawiciele młodszych rodów wojowniczych, którzy z reguły nie mają możliwości wzięcia udziału we właściwych Próbach.

Oficjele Prób Edytuj

  • Mistrz Prób – krasnolud aranżujący Próby i przewodniczący im. Odpowiada za ułożenie grafiku walk i ich nadzorowanie. Istnieje więcej niż jedna osoba nosząca taki tytuł, możliwe, że za każdy rodzaj prób odpowiada inny mistrz. Krasnolud taki może być również sędziom wymierzającym sprawiedliwość pojedynkowiczom, skazując ich na więzienie za zhańbienie Prób.
  • Trener Prób – główny trener Prób, odpowiadający za szkolenie szlachciców z pomniejszych domów, nieposiadających własnych trenerów, jak również obiecujących przedstawicieli kasty wojowników.
  • Zbrojmistrz Prób – zapewnia broń i pancerze dla pojedynkowiczów.

Ciekawostki Edytuj

  • Zevran Arainai stwierdza podczas jednej z losowych rozmów, że słyszał, jakoby widzowie – jeżeli są niezadowoleni z wyniku Prób – wchodzą na arenę i zabijają pojedynkowiczów.

Zobacz też Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Dragon Age: Przewodnik gracza. Zestaw 2, s. 18.
  2. Dla Bhelena lub Harrowmonta walczyć może Strażnik bez względu na to, jakiej rasy jest przedstawicielem.
  3. 3,0 3,1 Kamienne sale krasnoludów.
  4. Dragon Age: The World of Thedas Volume 1, s. 19-20.