Ludzie są najpotężniejszą i najliczniejszą ze wszystkich ras zamieszkujących Thedas. Zakłada się, że pochodzą od jednego plemienia, które następnie podzieliło się na liczne pomniejsze szczepy.

Pierwszy kontakt[edytuj | edytuj kod]

Twierdzi się, że ludzie pojawili się na północy kontynentu jako pojedyncze plemię znane jako Neromenianie. Miejsce, z którego przybyli i powód, dla którego je opuścili, są nieznane. Ludzcy osadnicy nawiązali kontakt z elfami, którzy w tamtych czasach zamieszkiwali Thedas. Elfy uważają, że kontakt z ludźmi przyczynił się do tego, że zaczęli się starzeć i umierać, tracąc tym samym nieśmiertelność, którą dawniej się cieszyli. Wskutek tego elfy odcięły się od ludzkich siedlisk, a ludzie w szybkim tempie zaczęli zasiedlać kontynent.

Neromenianie podzielili się na różne klany, które stały się protoplastami ludów narodów zamieszkujących obecnie Thedas. Osiedlili się wzdłuż całego wybrzeża Morza Noceńskiego i założyli osobne królestwa: Qarinus, Tevinter i Barindur.

Wczesne plemiona[edytuj | edytuj kod]

Neromenianie[edytuj | edytuj kod]

  • Barindurowie – niewiele wiadomo o tym plemieniu. Według legend zniknęło po tym, jak wypadło z łask Dumata.
  • Neromenianie – pozostali Neromenianie żyli w swoim królestwie do czasu powstania Imperium Tevinter.
  • Qarinusowie – plemię zamieszkujące wschodnie ziemie.
  • Tevinterowie – najpotężniejsze z plemion ludzkich, które po wchłonięciu Neromenianów i Qarinusów stało się Imperium Tevinter.

Ferelden[edytuj | edytuj kod]

  • Alamarri – ludy te zamieszkiwały dawniej ziemie nazywane obecnie Fereldenem. Nazwą tą określano wszystkie klany zamieszkujące te ziemie. Następnie większość z nich zjednoczyła się pod królem Kalenhadem, dając początek państwu Ferelden. Do Alamarri zaliczali się m.in.:

Orlais i Nevarra[edytuj | edytuj kod]

  • Cyreańczycy – plemię o bogatej kulturze, które rozwinęło się na żyznych ziemiach obecnego Orlais. Nie musząc zmagać się z Neromenianami na północy, plemię żyło odosobnione i silne, dopóki po Pierwszej Pladze nie przekształciło się w naród orlezjański.
  • Inghrishowie – niegdyś największa kultura, która – podobnie jak Cyreańczycy – dała początek populacji Orlais. Po sromotnej przegranej z Neromenianami, ostatecznie zostali prawie całkowicie wchłonięci przez Cyreańczyków i Planasenów.
  • Planasenowie – rolnicze plemię o animistycznej kulturze i udokumentowanej pisemnie historii. Od nich wywodzi się większość ludzi zamieszkujących Nevarrę i Wolne Marchie.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Solas twierdzi, że będąc w Pustce widział zaginione miasto Barindur. Jego ruiny pogrzebane są pod ziemią, pokryte pyłem wulkanicznym. Wszyscy mieszkańcy miasta zginęli natychmiast, a ich szczątki utworzyły puste popielne skorupy. Los Barinduru i jego mieszkańców to nawiązanie do Pompejów.