FANDOM

Alistair2

Alistair Theirin, Szary Strażnik będący półelfem

Półelfy, znani również jako elfiej krwi lub półkrwi – potomkowie ludzi i elfów. Chociaż osobniki takie w niczym nie różnią się od ludzi[1], przez co koncept ten nie ma żadnego znaczenia z punktu widzenia genetyki, może być jednak ważny ze względów prawnych[2]. Wśród elfów półelfy z reguły postrzegane są jako produkt uwiedzenia elfki przez człowieka, najczęściej szlachcica[3]. Nierzadko są również następstwem gwałtu dokonanego na elfce[4].

Genetyka Edytuj

Półelfy wyglądają jak ludzie, czasem nieznacznie niżsi od innych, i z reguły są traktowani jak takowi. Dziecko półelfa i elfki również będzie półelfem[5], nie wiadomo jednak, czy poprzez selektywny chów ich potomkowie byliby bardziej „elfi”. Wydaje się to mało prawdopodobne, ponieważ nawet mimo tego, że półelf może zyskać pewne elfie cechy[6], to genom elfów jest adaptacyjny – dziecko uzyska bardzo niewiele elfich cech, a jego DNA przystosuje się do silniejszego genomu drugiego rodzica, bez względu na to, czy będzie nim człowiek, kransolud czy qunari[2]. Uważa się, że reprodukcja elfów ma więcej wspólnego z magią aniżeli nauką czy genetyką[5]. Stąd też elfy czystej krwi zauważają i rozumieją symbole elfów, które pozostają niezrozumiałe lub niewidoczne dla półelfów[7].

Status społeczny Edytuj

Ze względu na ludzki wygląd, niemożliwe jest stwierdzenie, że jednym z rodziców półelfa był elf, co pozwala im prowadzić życie jako ludzie, o ile nie ujawnią swojego pochodzenia lub nie zostanie ono ujawnione przez kogoś innego. Niektórzy, jak chociażby Slim Couldry, świadomie wybierają życie w gettach obcowisk. Półelfy z reguły nie traktują samych siebie jako grupę kulturową i w większości przypadków wybierają życie wśród ludzi, a nie elfów, wobec czego Couldry jest jednym z niewielu wyjątków[5]. Ludzki wygląd nie zapewnia jednak półelfom, że nie będą szkalowane. Zauważalne jest to przede wszystkim w Halamshiral, gdzie półelfy nie czerpią żadnych korzyści z bycia niemalże ludźmi[8]. W mieście, zamieszkiwanym przede wszystkim przez elfy, ludzką enklawą jest Górna Dzielnica zasiedlana przez orlezjańską szlachtę, zaś cała reszta – elfy i półelfy – zamieszkują slumsy w pozostałych dzielnicach.

Bycie półelfem jest w Thedas powodem stygmatyzacji, a posiadanie elfiego rodzica traktowane jest jako wstyd. Pogląd taki prezentują przede wszystkim czystej krwi Dalijczycy, którzy nigdy nie uznają półelfa za „swojego”[9]. Z tego też powodu osoby takie za wszelką cenę starają się ukryć swoje prawdziwe pochodzenie i uchodzić za ludzi[10], ponieważ – o ile prawda o ich rodzicach nie wyjdzie na jaw – mają szansę żyć bez bycia szkalowanymi, a nawet prowadzić dostanie życie.

Znane półelfy Edytuj

Przypisy

  1. Jak stwierdza Fiona w powieści Dragon Age: Powołanie, potomek elfa i człowieka jest człowiekiem, dlatego też elfy z reguły wiążą się tylko z innymi elfami.
  2. 2,0 2,1 Twitter Patricka Weekesa.
  3. Dragon Age: The Masked Empire, s. 41.
  4. Dragon Age: The Masked Empire, s. 95.
  5. 5,0 5,1 5,2 David Gaider (2009). Where are the half-races? The BioWare Forum.
  6. Twitter Davida Gaidera.
  7. Jak chociażby Michael de Chevin na Rozdrożach, który czuje się niekomfortowo, nie widząc elfich wzorów widocznych dla elfów czystych krwi
  8. 8,0 8,1 8,2 Dragon Age: The Masked Empire, s. 39.
  9. Według opiekunki Marethari podczas zadania Quest-DA2 Syn marnotrawny, jeżeli Feynriel zostanie odesłany do Dalijczyków, jego ludzki wygląd będzie dla niego wśród nich takim samym piętnem, jakim w Kirkwall jest fakt, że ma elfią matkę. Merrill podczas zadania Quest-DA2 Nocne koszmary wprost nazywa Feynriela „mieszańcem”.
  10. Michel de Chevin, przyboczny cesarzowej Celene Valmont, przez całe życie ukrywał zarówno swoje niskie urodzenie, jak również fakt, że jest półelfem.
  11. Raptr's Dragon Age Inquisition Q&A. The BioWare Forum.
  12. Święte Równiny, opis punktu charakterystycznego Pont Agur.