FANDOM

Broń oblężnicza była używana w Thedas od stuleci. Prymitywne urządzenia wykorzystywano już podczas Trzeciej Plagi. Mimo to zajmuje ona szczególną niszę wśród narzędzi wojennych z uwagi na swoje wymagania. Każda armia chcąca budować katapulty bądź trebusze musi być odpowiednio finansowana, jak i zorganizowana, by zapewnić zarówno niezbędne materiały, jak i biegłych inżynierów do ich skonstruowania. W całej historii, większość armii, które spełniały te wymogi, nie była w stanie wykorzystać w pełni dogodnej sytuacji. Podczas Trzeciej Plagi na przykład, Arlesans i Montsimmard skonstruowały katapulty do miotania płoniącymi obiektami w pomioty, ale koszty budowy nie usprawiedliwiały ograniczonej siły rażenia i pomioty ostatecznie zostały przepędzone przez Szarą Straż, a nie machiny oblężnicze.

Podobnie miała się rzecz z wojskami Tevinteru, które dysponowały środkami niezbędnymi do skonstruowania broni oblężniczej do ataku na Wolne Marchie lub obrony przeciwko Świętemu Marszowi w Wieku Czarnym. Zamiast tego siły Imperium skupiły się głównie na mocy magistrów, którzy byli mniej potężni, lecz bardziej wszechstronni niż machiny wojenne i którzy mogli o wiele łatwiej się wycofać, gdy losy bitwy odwracały się na ich niekorzyść.

W efekcie w bitwach przeciwko qunari w Wieku Stali, generałowie z rozczarowaniem stwierdzili, że wielcy rogacze ich wyprzedzili. Czarny proch qunari, jak zgadza się większość ekspertów wojskowych, nie jest magiczny – to jedynie zaawansowana alchemia, która sprawia, że ich działa są znacznie skuteczniejsze niż jakikolwiek trebusz.

Niemniej pozostaje nadzieja. Minęły stulecia od ostatniej Plagi i magowie są teraz bezpiecznie ograniczeni do kręgów, gdzie nie mogą nikomu zaszkodzić i eksperci z Fereldenu oraz Orlais znów mogą skierować swe wielkie umysły ku nauce. Nie potrzebujemy magii, nie tam, gdzie ludzkie umysły rozwijają się nieskrępowanie. Dzięki dostępnym nam środkom i naszemu oddaniu wiedzy, możemy z łatwością prześcignąć okrutnych qunari na polu walki.

— Fragment Qun, gumy i stal: Konflikty wojskowe w Thedas po erze Plag, napisanej w roku 9:29 Smoka, na krótko przed początkiem Piątej Plagi