FANDOM

„Poszechnie znaną prawdą jest, że nic bardziej nie inspiruje człowieka do psot niż powiedzenie mu, że nie może czegoś zrobić”

Siostra Petryna, chociaż prawdopodobnie mniej nieustraszona w pogoni za wiedzą niż Ferdynand Genitivus, ponad wszelką wątpliwość posiada wielką wiedzę z wielu dziedzin. Nie mówiąc już o tym, że chętniej dzieli się swoją odrębną opinią. Kontrowersyjna fereldeńska siostra zakonna pisała o tak różnorodnych tematach jak plemiona barbarzyńców (badania zarówno Chasyndów, jak i Awarów na potrzeby książki Ferelden: Folklor i historia) czy historia wojskowości (Święte Marsze: Analiza sztuki wojennej Zakonu).

Kłopotów przysparza jej jednak chęć eksplorowania tematów tabu, takich jak Imperium Tevinter, Czarne Miasto, Czarny Boski, a nawet kłamstwa na temat Shartana zawarte w Fałszywych wersetach – wersetów usuniętych z Pieśni Światła za względu na ich apokryficzne źródła i treść. Petryna była wielokrotnie krytykowana przez Zakon za swoje podejście – nawet o największym źle pisała w sposób niemal obiektywny. Mało tego, czasami ton jej wypowiedzi mógł być nawet postrzegany jako pogardliwy według prawd, które uznajemy za święte.

Nauczanie na podstawie książek Petryny, a nawet samo ich czytanie, wiąże się więc z ryzykiem. Niektóre z jej prac są zacne i pomocne. Niewiele osób spoza Fereldenu rozumie ten kraj tak dobrze, jak obcokrajowcy, którzy przeczytali jej książki. Mniej ważne teksty jej autorstwa należy jednak traktować z dużą dozą krytycyzmu, a dotyczy to przede wszystkim analizy Fałszywych wersetów.

Najważniejsze dzieła:

  • Ferelden: Folklor i historia
  • Studia nad Piątą Plagą
  • Święte Marsze: Analiza sztuki wojennej Zakonu
  • O ogniu, Kręgu i templariuszach: Historia magii w Zakonie
  • Thedas: Legendy i mity (współautorka)
  • Legendy i mity Alamarri
  • Opowieści o Ludziach Gór
  • Starożytna północ
  • Zmieniające się oblicze Thedas
  • Cesarstwo i Imperium
  • Analiza rządu orlezjańskiego
  • Fałszywe wersety (zakazane)