FANDOM

Nauki andrastariskiego Zakonu stanowią część życia mieszkańców Thedas od ponad ośmiuset lat. Zakon prowadzi nas i naucza. Świadomość, że jesteśmy grzeszni, napawa nas pokorą, zaś historia i pieśń Andrasty inspiruje nas i daje nadzieję. Od śmierci Andrasty do założenia Zakonu przez cesarza Kordillusa Drakona i rozpoczęcia popularyzacji Pieśni Światła, upłynęło jednak prawie dwieście lat, podczas których mieszkańcy Thedas byli zagubieni. Błagając o wybawienie, chwytali się wszystkich i wszystkiego, co mogło dać odpowiedzi na dręczące ich pytania. Niektórzy na powrót zwrócili się ku dobrze znanym wiarom, takim jak wywodzący się z Tevinteru kult Dawnych Bogów, obarczamy winą za przekleństwo Plagi i mrocznych pomiotów. Inni obrali własną drogę, ruszyli śladem fałszywych proroków i zwykłych ludzi, których obwoływali bogami. Wiele z tych religii zniknęło, wymarło wraz ze swymi wyznawcami. Zaliczają się do nich na przykład Córy Pieśni i Puści. Inne, jak Ostrza Hessariana, przetrwały i kryją się gdzieś w mrocznych zakątkach świata.

Zadaniem tej księgi jest je przypomnieć, abyśmy mogli ulitować się nad ludźmi, którzy żyli w tych mrocznych czasach, a także tymi, którzy nadal są zagubieni i w poszukiwaniu światła zwracają się ku cieniom.

— Fragment Przed andrastanizmem: Zapomniane wierzenia autorstwa siostry Rondwyn z Tantervale