FANDOM

Co Awarowie wrzucają do garnków? Wszystko! Ich potrawy dalekie są od delikatnych kremów i sosów z Val Royeaux, a także bogatych w smaku ciast i dojrzałych serów, którymi zajadają się Fereldeńczycy. Awarowie muszą spożywać każdy dar górskich dolin. Nic nie jest zbyt niewyszukane dla ich podniebienia. Jedzą wszystko – od niewielkich, soczystych ślimaków pełzających po głazach na zboczach gór, aż po zbierane wiosną młode pędy paproci. Nie oznacza to, że Awarowie stronią od bardziej niebezpiecznych (i pożywnych) zdobyczy. Jelenie, barany i czyhacze też czasem goszczą na awarskich stołach podczas wspólnych posiłków przy ogniu. Przyprawy „nizinników”, choć nie są im nieznane, uważa się za wielki rarytas zarezerwowany na uroczyste uczty (swoją drogą, na pożegnanie podarowałem thanowi grodu Fenkowego Kła, zgodnie z życzeniem, po dziesięć słojów czarnych papryczek, mielonej gorczycy i antivańskiego kardamonu).

Awarskie techniki kulinarne są nastawione na praktyczność. Często przyrządza się gulasze, bo łatwo je przygotować, zostawiwszy kociołek na małym ogniu na noc. W grodach położonych nad jeziorami lub rzekami zawija się ryby z aromatycznymi ziołami w glinę, po czym piecze w ognisku przez cały dzień. Większość awarskich sposobów przetwarzania żywności jest jednak związana z zimą. Już od pierwszych roztopów mieszkańcy grodu krzątają się przy wędzeniu mięsa, marynowaniu warzyw i suszeniu owoców. Następnie zapasy są gromadzone w ziemiankach, w przygotowaniu do długiej zimy.

Mimo nieustającej walki z porami roku, Awarowie dość rozrzutnie rozstawiają po całej osadzie najlepsze części mięsa i całe porcje dojrzałych jagód. Wierzą, że te „ofiary” zapewniają im przychylność niezwykłego panteonu „bogów” zamieszkujących okoliczne lasy. Mądry podróżnik nie powinien osądzać tych wierzeń pochopnie. Traktowano mnie z należytą gościnnością, jednak nigdy nie przywykłem do widoku marnotrawstwa jedzenia przez tych jakże pragmatycznych ludzi.

— Fragment dzieła Dalekie wyprawy markiza d’Lussarda w poszukiwaniu niezwykłych potraw i trunków, opatrzone ilustracjami autora