FANDOM

Dolne Miasto spoczywa w ogromnym kotle, który był niegdyś pierwszym kamieniołomem w Kirkwall. Cała dzielnica została zbudowana przez niewolników, którzy wyciosali miasto i port w litej skale.

Dziś Dolne Miasto jest plątaniną nędznych domów, ciasnych korytarzy i sześciokątnych dziedzińców, które miejscowi nazywają „heksami”. Najubożsi mieszkają w jaskiniach wykopanych w ścianie urwiska. Dzielnica jest licho zbudowana, a blizny po zawalonych budynkach są wyraźnie widoczne. Cała okolica tonie w dymie z pobliskich hut i kuźni. Tylko zawieja w środku zimy jest w stanie oczyścić powietrze, ale lodowaty wiatr wyjący wśród dawnych szybów kopalni ciężko uznać za poprawę.

Czasami ze starych szybów wybuchają chmury wstrętnego powietrza, zwanego dławiącą wilgocią. Zdarza się, że taka eksplozja potrafi objąć i zadusić całą ulicę, nim mieszkańcy zdążą uciec.

Mury Dolnego Miasta są najwyższe przy porcie. Najbardziej ruchliwą ulicą jest ta, która prowadzi do Górnego Miasta, gdzie żyją najbogatsi mieszkańcy Kirkwall. Z każdego punktu w Dolnym Mieście widać dwie rzeczy – skalne ściany i blask Górnego Miasta, zawsze wyraźny, ale zawsze poza zasięgiem ręki.

— Fragment księgi W poszukiwaniu wiedzy: Historia podróży uczonego Zakonu autorstwa brata Genitivusa