FANDOM

Andrasta, nasza Pani, miecz i ogień na Tevinterczyków. Zdradzona i wydana w ręce Imperium w zamian za królestwo. Maferat, dziś symbol zdrady. Czy Andrasta mogła zwyciężyć? A jeśli nie, co byśmy utracili? Przyjrzyjmy się nie tylko czynowi – odpowiedzmy też sobie na pytanie dlaczego.

Gdy armie wiary przebijały się przez ziemie Imperium, nie były jak fala, ale jak strzała, a każdy myśliwy wie, że raz wypuszczonej niecelnie strzały cofnąć nie można. Musimy rozważyć, co następuje: w jakim stopniu zwycięstwa naszej Pani do tego momentu odnoszone były przeciwko prawdziwemu Imperium, a w jakim przeciw jego echom? Możliwe, że Andrasta-natchnienie takich spraw nie rozważała, jednak Maferat, generał, walczył o swą ojczyznę, nie wizje. Gdyby nie zdrada, odniósłby zwycięstwo czy przegrał?

Maferat zawarł umowę, która dla naszej Pani oznaczała śmierć. Takie są fakty. A gdy Andrasta umarła, otrzymał wszystkie ziemie leżące na południe od południowych równin. Jakże szczodre i niemożliwe do utrzymania musiało się to wydawać. Na Maferata i dziedzictwo, którym obdzielił swych synów, spójrzmy nie okiem oskarżyciela, lecz taktyka. Maferat musiał bowiem wiedzieć, że Tevinteru nigdy nie zdołali powstrzymać zwykli rywale. A jeśli pragnął stworzyć państwa równe Tevinterowi i nic, co wiązało się z tym zamiarem, nie było dziełem przypadku?

Jak poradzili sobie Isorat, Evrion i Verald?

— Fragmenty dzieła Historia inaczej: Przekazy z serca nieczystych zmian autorstwa Philliama Barda!

Powiązane wpisy Edytuj