FANDOM

Wielu współczesnym trudno będzie to pojąć, lecz był czas, gdy uważano, że Kirkwall leży na samym krańcu świata.

Miasto znane było wówczas jako Emerius, po swym założycielu, magistrze Emeriusie Krayvanie, i było samotnym posterunkiem na krańcach Imperium Tevinter. Niewolnicy magistrów pracowali tam w kamieniołomach, wydobywając czarny turmalin do budowy potężnych świątyń Minratusu. Po wybuchu powstania niewolników, podczas którego jedna ze świątyń w Minratusie została niemal spalona do gołej ziemi, zdecydowano, że centrum handlu niewolnikami powinno znajdować się w większej odległości od cywilizowanych części Imperium (choć ta relacja może być nie do końca prawdziwa, bo w tym samym czasie niesławny archont Vanarius lssar o mało co nie zginął z ręki elfickiego niewolnika).

Ponieważ wiadomym było, że nowe centrum handlu niewolnikami stanie się niesamowicie bogate, kandydujące do tego zaszczytu przygraniczne osady przez ponad dwadzieścia lat toczyły ze sobą krwawe boje, daleko poza zasięgiem wzroku archonta. Magistrowie występowali przeciwko magistrom, a ich niewielkie armie, w skład których wchodzili niewolnicy oraz najemnicy, ścierały się ze sobą w niezliczonych bitwach. Mówi się, że zginęła w nich ponad połowa wszystkich niewolników. Ostatecznie, dzięki małżeństwu syna magistra Krayvana z córką archonta, na nowe centrum handlu niewolnikami wybrano osadę zwaną Emerius.

Nie minęła dekada, a w miejscu, gdzie znajduje się dziś Kirkwall, wzniesiono potężną fortecę. Nim Imperium upadło, przez jej mury przewinęło się ponad milion niewolników, co jak na dzisiejsze standardy jest liczbą niewyobrażalną. Rodzina Krayvanów stała się patronem trzech kolejnych archontów i stała za rozbudową Traktu Imperialnego aż po Dolinę Fereldeńską, co z powodu silnego oporu plemion Alamarri, znacząco ograniczyło jej wpływy polityczne. U szczytu swej potęgi, było Emerius klejnotem mogącym konkurować z najpotężniejszymi ośrodkami miejskimi Imperium i stanowiło największe centrum cywilizacji poza granicami Tevinter.

— Fragment księgi Kirkwall: Miasto Kajdan autorstwa brata Genitivusa, 9:24 Smoka.

Zobacz też Edytuj