FANDOM

Ci, którzy się sprzeciwią,
poznają gniew niebios.
Pola i lasy spłoną,
morza się podniosą, aby ich pochłonąć,
wiatr zetrze ich narody
z oblicza ziemi.
Spadnie z nieba deszcz błyskawic,
a oni wołać będą do swych fałszywych bogów.
I odpowie im tylko cisza.

—Pieśń Andrasty, 7:19

Kim była Andrasta? Kwestia ta była przedmiotem dociekań przez wieki po śmierci prorokini i nie jest na to tak łatwo odpowiedzieć, jak zakładać mogliby wierni. Urodziła się jako niewolnica w klanie Alamarri na pograniczu Imperium Tevinteru, w królestwie, którego terytorium zajmuje obecnie Ferelden. Pieśń mówi, że jest oblubienicą Stwórcy – że przekazał jej w wizji rolę przywódczyni buntu przeciwko nieprawym magistrom. Czy to prawda, czy – jak wierzyła część wczesnych kultów Andrasty – to przyjazny duch „obdarzył” ją tą wizją? Musimy pamiętać, że legendy o Andraście mnożyły się w latach bezpośrednio po jej egzekucji, a wierzenia, które przyjmujemy za pewnik, wywodzą się od „kultu”, który zdołał stłumić wszystkie pozostałe. Istotnie, choćby sugestia, że kiedykolwiek mogła istnieć niezgoda, była uważana za niewybaczalną herezję... aż do dzisiaj, kiedy to zatraciliśmy nawet wspomnienie o owej niezgodzie. Wiemy na pewno, że Andrasta zainspirowała powstanie świata, którym włada tyrania i chaos, że pomogła wzniecić wojnę, która rozdarła całe Thedas.

— Fragment Kwestionowania Pieśni autorstwa magistra Vibiusa Agoriana