FANDOM

Nie zachowało się wiele zapisków na temat wielkiej wojny, którą Imperium Tevinter stoczyło z elfami z Arlathanu. Wielu ludzkich uczonych sądzi, że Arlathan był jedyną większą osadą elfów, i że nawet jeśli siły elfów istniały w jakichś innych miejscach na kontynencie, to były one znikomo małe. Z rozmów z Dalijczykami dowiedziałem się jednak, że był czas, gdy istniało wiele miast elfów. Możliwe, że ich cywilizacja zaczęła chylić się ku upadkowi długo przed tym, jak Imperium osiągnęło szczyt swej siły.

Przykładem takiego miejsca jest Rozdarty Grzbiet w górach Vimmark nieopodal Kirkwall. Według dalijskiej legendy, było to miejsce pochówku starszyzny i pole wielkiej bitwy między Imperium a siłami elfów, które leżało bardzo daleko od Arlathanu (jeśli przyjąć powszechne założenie, że miasto to znajdowało się w pobliżu puszczy o tej samej nazwie na północnym wschodzie Thedas).

Mistyczni wojownicy, którzy pozostali na tej górze, żeby bronić pogrążonej we śnie starszyzny, przyjęli miano Enasalin’abelas – „smutne zwycięstwo”. Elfy wiedziały dobrze, że nie przeżyją ofensywy Imperium, ale obowiązek nakazywał im bronić nekropolii. Zaklęte pancerze, które należały do tych wojowników, zostały zabrane z pobojowiska przez ludzkich zwycięzców, więc każdy ich fragment, który zostanie odnaleziony, uważany jest za relikwię o wielkim znaczeniu.

— Fragment księgi Badania Arlathanu autorstwa Alsteada Mędrca, 9:18 Smoka