FANDOM

Historia Świętego Marszu Dalii, jak opowiada ją Zakon, ukazuje nam obraz prawowitych wiernych stawiających czoła pogańskim dzikusom. Jednak od dawna badałem Dalię i uznaję „ogólnie przyjętą” wersję tej historii za kiepski materiał, w którym roi się od prozakonnych i proludzkich uprzedzeń. Jest więc moim moralnym imperatywem zasugerować odmienną interpretację: Święty Marsz Dalii nie był niczym innym, jak wyprawą podbojową skrywaną pod maską wiary.

Na każdej mapie łatwo zobaczyć, jak wielka jest Dalia. A co istotniejsze, że Dalia leży pomiędzy Orlais i resztą Południa i że stanowiłaby sporą przeszkodę w ekspansji Orlais w stronę Fereldenu. To oczywiste, że mogliśmy odnieść ogromne korzyści ze stworzenia wizerunku wrogiego, nierozumnego ludu atakującego niewinnych misjonarzy i składającego krwawe ofiary z andrastańskich niemowląt. Bardziej prawdopodobne, że elfy pragnęły jedynie zachować suwerenność swoich ziem, obiecaną im przez samą błogosławioną Andrastę, gdy ludzie zaczęli zdradzać oczywiste zamiary, żeby tę autonomię podważyć.

Oczywiście elfy zareagowały zwiększonym izolacjonizmem, co doskonale pasowało cesarstwu. Oto było królestwo, które odrzucało oferty dyplomatyczne i odmówiło udzielenia pomocy podczas Drugiej Plagi, gdy mroczne pomioty zaatakowały Montsimmard. Dalia nie mogła być niczym innym jak uśpionym zagrożeniem, które należało zdławić, zanim się przebudzi.

Uczeni wskazują na masakrę w Czerwonych Rozdrożach jako impuls do wezwania przez Zakon do Świętego Marszu na elfie królestwo w Dalii. Ci sami uczeni ignorują jednocześnie to, że nikt z żywych nie wie dokładnie, co stało się w Czerwonych Rozdrożach, ani dlaczego elfy zaatakowały. Odpowiedź Zakonu na elfią agresję zakończoną rzezią setek ludzi była do przewidzenia. Jednak w świetle mojej tezy powinniśmy ponownie zbadać zajście w Czerwonych Rozdrożach i zastanowić się, czy ten atak na pewno nie został sprowokowany. Czy możliwe jest również, że ktoś dostrzegł korzyści w poświęceniu całej osady, by usprawiedliwić podbój całego narodu?

— Fragment Nowego spojrzenia na Święty Marsz Dalii; ulotki nieznanego autora, opublikowanej na Uniwersytecie w Orlais w 9:12 Smoka