FANDOM

Kapryśny los – popularna w Thedas gra karciana dla dwóch lub więcej graczy, w której ważne są podstęp i spryt. Polega na dopasowaniu kart z różnych rąk, żeby zdobyć rękę o wygrywającym numerze. Karty posiadają negatywne i pozytywne cechy, nazywane cnotami i przywarami, stąd też nazwa „kapryśny los”[1].

Zasady Edytuj

Jeden z graczy zaczyna od potasowania lub podzielenia na dwie części talii, a każdy gracz zaczyna z pięcioma kartami. Następnie każdy dobiera lub odrzuca karty i zagrywa nimi, czasami do góry nogami, żeby rozbudować swoją rękę do momentu pojawienia się w talii karty „anioła śmierci”. W momencie pojawienia się karty gra kończy się, a wszyscy gracze muszą pokazać karty, jakie mają w ręce. Niepasujące do siebie przegrywają. Chociaż dobieranie kart z odrzuconych uznawane jest za oszustwo, jest to częsta, a nawet oczekiwana podczas grania w kapryśny los zagrywka.

Kolory kart Edytuj

  • Węże (np. węże oszustwa i skąpstwa, rozpadu, smutku)
  • Pieśni (skromności, miłosierdzia, zmierzchu, jesieni)
  • Anioły (męstwa, prawdy, dobroczynności, śmierci)
  • Rycerze (zmierzchu, róży, wieków, poświęcenia, mądrości)

Dobra i zła ręka Edytuj

Zła ręka oznacza taką, w której pasujące do siebie kolory nie występują lub jest ich niewiele. W średniej ręce pojawia się jedno dopasowania, np. dwa węże i dwie pieśni. Dobra ręka oznacza znaczącą liczbę dopasowanych kolorów. Przykładowo, gracz wygrywa, jeżeli w momencie pojawienia się anioła śmierci posiada cztery karty tego samego koloru.

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Według słów Izabeli podczas pierwszego spotkania z nią w Perle.
  2. Według rozmowy pomiędzy Alistairem a Oghrenem.
  3. Dragon Age: The World of Thedas Volume 2, s. 153.
  4. Joanna Bery: Czym jest prawda?