Dirthamen - elfi bóg tajemnic i wiedzy.

Dalijskie legendy[edytuj | edytuj kod]

W dalijskich legendach Dirthamen był bliźniakiem Falon'Dina. Obaj bogowie byli najstarszymi dziećmi Mythal i Elgar’nana. Dirthamen ofiarował elfom wiedzę oraz nauczył je lojalności i wiary w rodzinę.[1]

Legendy mówią, że bliźniacy byli nierozłączni. Rozstali się, kiedy Falon'Din wyruszył poza Zasłonę, a Dirthamen nie mógł za nim podążyć. Bóg tajemnic wędrował po szarych ścieżkach Pustki, aż znalazł dwa kruki, Strach i Fałsz. Dirthamen zapanował nad nimi i zmusił je by zabrały go do Falon'Dina. Bliźniacy obiecali sobie nawzajem, że nigdy więcej się nie rozstaną.[2]

W jednej z opowieści Dirthamen dał każdemu stworzeniu po jednej tajemnicy, ale tylko niedźwiedzie zachowały jego dar, przez co były przez niego wychwalane. [3]

Elfy opowiadają również, że w czasach przed Arlathanem istniało w górach pewne miasto. Dirthamen szczególnie upodobał sobie to miejsce i postanowił podzielił się swoją mądrością z mieszkańcami. Kiedy ogromny smok zaatakował miasto, Dirthamen stworzył pierwszego varterrala z powalonych drzew w lesie, aby służył jako jego strażnik. [4][5]

Dalijczycy wierzą, że Dirthamen został zdradzony i uwięziony wraz z innymi bogami przez Fen'Harela.

Elvhenan[edytuj | edytuj kod]

Dirthamen był jednym z Evanuris - elfiich magów, którzy rządzili Elvhenan.

Dirthamen i Falon'Din byli „bliźniaczkami duszami ”, nie posiadali jednak żadnych rodzinnych powiązań. Nie była to romantyczna relacja, lecz wykraczała ona poza najsilniejszą przyjaźń. W najstarszych elfich opowieściach nigdy nie nazywano ich bezpośrednio, odnosząc się do Falon’Dina „cieniem Dirthamena”, a Dirthamena „odbiciem Falon’Dina”.[6]

Grzesznik, który śmiał wybić się w przestworza w boskiej postaci należał do Dirthamena. [7]

Symbole i świątynie[edytuj | edytuj kod]

Symbolami Dirthamena są dwa kruki, niedźwiedź i  varterral. Sam Dirthamen jest przedstawiany jako klęcząca postać w pelerynie. Starożytne glify rozrzucone po Świętych Równinach ujawniają lokalizację Zaginionej Świątyni Dirthamena.

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Przypisy