FANDOM

Urthemiel

Dawny Bóg Urthemiel

Dawni Bogowie – byty czczone przez znaczną liczbę mieszkańców starożytnego Thedas, zwłaszcza magistrów z Imperium Tevinter, którzy oddawali im cześć jako smokom. Według legend to właśnie Dawni Bogowie nauczyli ludzi korzystania z magii. Powszechnie przyjmuje się, że przewodzące Plagom arcydemony to Dawni Bogowie, przebudzeni z wielowiekowego snu i skażeni przez mroczne pomioty.

Historia Edytuj

W czasach świetności Imperium Tevinter, Dawni Bogowie wchodzili w skład panteonu czczonego przez Tevinterczyków. Ku ich czci stawiano świątynie, a każdemu z nich służyli inni kapłani – przykładowo akolici Dumata, boga ciszy, składali śluby milczenia jako hołd dla swojego opiekuna. Pierwszy magister, archont Thalsian, przypisywał Dumatowi odkrycie magii krwi, której potęga pozwoliła położyć mu podwaliny pod Imperium. Gdy Tevinter stał się potęgą, na całym kontynencie przyjęto tevinterskie wyobrażenia Dawnych Bogów jako smoków. Ku ich czci obchodzone były święta, jak chociażby trwające cały tydzień Święto Urthemiela.

Zaginiony bożek

Starożytny tevinterski posążek, którego relief przedstawia czcicieli Razikale biorących udział w obrzędzie religijnym

Czym w rzeczywistości są Dawni Bogowie i jakie relacje łączą ich ze Stwórcą stanowi tajemnicę i nie wiadomo, który z tych kultów jest starszy. Dawni Bogowie nie są stwórcami, a ponieważ nie występują w panteonie Zakonu, Tevinterczycy przypisują stworzenie świata Stwórcy, ale pod innym imieniem. Zakon naucza, że Dawni Bogowie byli fałszywymi bóstwami, którzy odwrócili ludzkość od wiary w Stwórcę, co stanowiło tzw. „Pierwszy Grzech”, za co Stwórca uwięził ich pod ziemią. Ich umysły w dalszym ciągu przemierzały Pustkę, tak jak umysły każdej śpiącej istoty, dzięki czemu mogli porozumieć się z magistrami i nauczyć ich korzystania z magii w nadziei, że zostaną oswobodzeni. Z tego też powodu magistrowie weszli do Złotego Miasta, chcąc posiąść tron Stwórcy, zostali jednak wygnani i przeklęci, dając początek Pierwszej Pladze.

Wydarzenia Pierwszej Plagi przyczyniły się do kryzysu wiary w całym Imperium, w wyniku którego ludzie zaprzestali czczenia Dawnych Bogów. Kilka świątyń zostało zburzonych przez zdradzonych wyznawców, zaś ich kapłani wyrżnięci w ramach zemsty na Dawnych Bogach za niewysłuchanie wznoszonych do nich modłów. Według pewnych plotek w niektórych miejscach na kontynencie w dalszym ciągu istnieją kulty czczące Dawnych Bogów, są one jednak bardzo nieliczne, jako że wiara w nich została wyparta przez monoteistyczny kult Stwórcy.

Interpretacja qunari Edytuj

Księga Kosluna, święte pismo qunari, wspomina o Dawnych Bogach i o tym, jak byli czczeni przez starożytnych Tevinterczyków. Według Stena, księga stwierdza, że „Dawni Bogowie podobni byli do smoków, tak jak pierwsi ludzcy królowie podobni byli do zwyczajnych ludzi”.

Mroczne pomioty Edytuj

Arcydemon

Arcydemon

Uśpieni Dawni Bogowie są powiązani z mrocznymi pomiotami w szczególny sposób. Skażenie pomiotów wiąże się ze starożytnymi smokami, toteż wszystkie pomioty bezustannie słyszą wołanie Dawnych Bogów. Zakłada się, że gdy magistrowie zostali ukarani i zamienieni w mroczne pomioty, zachowała się ich więź z Dawnymi Bogami, którzy podszeptywali im plany obalenia Stwórcy. Słysząc wołanie Dawnych Bogów, pomioty niestrudzenie poszukują ich. W momencie odnalezienia któregoś z nich spaczają go, przez co zamienia się on w arcydemona, który przewodzi hordzie, rozpoczynając nową Plagę.

Architekt, inteligentny emisariusz pomiotów, opisał wołanie Dawnych Bogów jako „przeraźliwie piękny dźwięk”. Według niego istnienie pomiotów i ich pogoń za starożytnymi smokami jest niekończącą się chęcią osiągnięcia doskonałości, której nigdy nie będą mogli osiągnąć, ponieważ ze względu na spaczenie natychmiast niszczą wszystko, czego dotkną. W jakiś czas po Dołączeniu wołanie słyszą również Szarzy Strażnicy. Tym jest właśnie „Powołanie”, oznaczające moment, w którym Strażnicy wiedzą, że muszą zejść na Głębokie Ścieżki i znaleźć śmierć w walce. Alternatywą jest całkowite ulegnięcie skażeniu i zamienienie się w ghula, a następnie śmierć jako zdeformowana i spaczona istota.

Siedmiu Dawnych Bogów Edytuj

Magistrowie czcili siedmiu Dawnych Bogów. Pierwszym i najpotężniejszym, przewodzącym pozostałym, był Dumat – Smok Ciszy.

Ciekawostki Edytuj

  • Szarzy Strażnicy znają położenie więzień Dawnych Bogów, nie mogą się jednak do nich dostać, ponieważ leżą głęboko pod ziemią, a na drodze do nich stoją dziesiątki tysięcy pomiotów.
  • Po ukończeniu jednego z astratiów na Zaziemiu otrzymuje się wpis do kodeksu Konstelacja: Draconis, zawierający spekulacje na temat tego, że Draconis mógł być nieznanym ósmym Dawnym Bogiem.
  • Według dziennika starożytnego Szarego Strażnika znalezionego w kopalni błyszczącej skały na Zachodnim Podejściu, staje się fizycznie słyszalna, jeżeli zbliży się dostatecznie do więzienia Dawnego Boga.

Zobacz też Edytuj