FANDOM

Bryłkowiec - zwierzę zamieszkujące podziemne lokalizacje Thedas. Są to małe, bezwłose, prawie ślepe stworzenia ze spiczastymi pyskami służącymi do kopania.

Opis Edytuj

Są nieszkodliwymi wszystkożercami, o których wiadomo, że jedzą prawie wszystko, co znajdują w podłożach jaskiń, w tym owady, robaki, a nawet czasami, wapienie i proste metale.

Są one opisane jako słabo przystosowane do wszelkich nie-umiarkowanych środowisk i są tam często ofiarami najróżniejszych drapieżników, ale wciąż w jakiś sposób potrafią przeżyć i się rozmnażać. Cechą bryłkowców często traktowaną jako „przerażającą” jest fakt, że wszystkie ich kończyny kończą się palcami bardzo podobnymi jak u dłoni człowieka. Ta cecha występuje także u ich większych krewnych.

Popularnym sportem wśród niższych kast są wyścigi bryłkowców. Specjalni hodowcy dbają o to, aby zwierzęta były wystarczająco duże, nie posiadając przy tym dużej ilości tłuszczu. Następnie przed wyścigiem przygotowywane są specjalne tunele, aby widzowie mogli oglądać wyścigi z góry. Głodowane przez jeden dzień, zwykle zaczną biec, gdy poczują zapach jedzenia. W zawodach biotą udział również bezkastowcy, ponieważ odnoszący sukcesy hodowcy mogą zarobić na przyzwoite życie. Gdy bryłkowce są już niezdalne do wyścigów, są traktowane jako pożywienie.

Ciekawostki Edytuj

  • Legionista Varen, po tym jak odkrył, że bryłkowce są jadalne, został ogłoszony Patronem.
  • Cole twierdzi, że kiedy bryłkowiec chwyta dłoń danej osoby, to jest to jego sposób nazywania tej osoby przyjacielem.
  • Ambrose Dumont, orlesiański artysta znany ze swoich znakomitych obrazów w drewnie , podarował serię drzeworytów na Uniwersytet w Oralis na temat anatomii bryłkowców, który jest obecnie używany jako główny punkt odniesienia dla każdego przyrodnika, który chce studiować psychologię tych zwierząt.
  • W ruinach Thaingu Heidrunu można znaleźć złote bryłkowce, które można sprzedać za kilka tysięcy sztuk złota.
  • Leliana otrzymując od Strażnika Dziubdziusia, zapoczątkowała w Orlais modę na trzymanie bryłkowców jako zwierzątek domowych.