Andruil - elfia boginka łowów.

Dalijskie legendy[edytuj | edytuj kod]

Jam jest siostra Księżyca, Matka Zajęcy,
Pani Łowów: Andruil.
Zapamiętajcie zwyczaje łowcy
A zawsze będę z wami.[1]

Niektóre legendy przedstawiają Andruil jako córkę Mythal i Elgar’nana, natomiast inne twierdzą, że została zrodzona z ziemi. Z drugiej strony uważa się, że jest ona siostrą Sylaise.

Andruil jest twórczynią  Vir Tanadahl - drogi Trzech Drzew. Pierwsza, czyli Vir Assan - Droga Strzały, nakazuje by łowcy byli szybcy i cisi, sięgali celu bez zawahania i nie pozwalali cierpieć ofiarze. Druga, czyli Vir Bor’assan - Droga Łuku nakazuje łowcom, by uginali się jak młode drzewa, lecz nigdy nie dawali się złamać. Trzecia, czyli Vir Adahlen - Droga Lasu, nakazuje łowcom, by szanowali dary lasu i łowów oraz uczy, że razem są silniejsi.[2]

Ghilan'nain, niegdyś śmiertelna elfia kobieta, została wybrana przez Andruil. Istnieje kilka wersji legendy o zdradzie z rąk bogini łowów. Na końcu każdej z opowieści Andruil przemieniła Ghilan'nain w halle i wyniosła ją do rangi boskości.[3][4][5]

W jednej z legend  Dirthamen ofiarował każdej żyjącej istocie jedną swoją tajemnicę. Lisy oddały swój sekret Andruil w zamian za skrzydła.[6]

W historii opowiedzianej przez Felassana Andruil zmierzyła się z Anarisem, jednym z Zapomnianych, o prawo do własności Fen'Harela.[7]

Elvhenan[edytuj | edytuj kod]

Andruil była naprawdę łowczynią. Budowała zarówno wspaniałe i okropne bronie takie jak: złoty łuk stworzony z burzy i krzyku południowego wiatru czy złotą włócznię z palącego ciepła gwiazd.

Ghilan'nain stworzyła wiele stworzeń, które Andruil ochoczo zabijała, dopóki nie otrzymała propozycji apoteozy. Ghilan'nain zniszczyła większość żyjących stworzeń, oszczędzając jedynie "bestie powietrza". Andruil otrzymała od niej w prezencie część żyjących pod ziemią stworzeń oraz halle.

Andruil poza zwierzętami zabijała również śmiertelników. Znana przez to była jako Boginka Poświęcenia. Jej wyznawcy błagali i modlili się do niej, by nie poświęcała ich w ofierze.

Jej zamiłowanie do wymagających polowań sprawiło, że zaczęła polować na Zapomnianych w Otchłani, co przyczyniło się do jej kompletnego pogrążeniu się w szaleństwie. Andruil przyodziała zbroję stworzoną z Otchłani i stworzyła bronie ciemności. Przywiodła na swe ziemie plagę i zarazę. Mythal szczęśliwie zabrała jej wiedzę o tym jak znaleźć Otchłań, powstrzymując tym samym boginkę przed dalszym zabijaniem.

Symbole i świątynie[edytuj | edytuj kod]

Konstelacja Fervanis

Świętymi symbolami Andruil są zając i jastrząb. Dalijczycy wierzą, że również sowa jest jej wysłannikiem i posłańcem.

Konstelacja Fervanis, powszechnie nazywana "dębem" może być przedstawieniem Anruil i Vir Tanadahl.

La Maison Verte w Dalii zbudowano wokół ruin sanktuarium poświęconego Andruil. Sercem świątyni był kamienny ołtarz[8].

Przypisy