FANDOM

Andoral, nazywany również Smokiem Niewolników – jeden z siedmiu Dawnych Bogów, starożytnych smoczych bytów, które wedle powszechnych wierzeń zostały uwięzione przez Stwórcę w podziemnych więzieniach za próby odebrania mu wyznawców. Był czwartym Dawnym Bogiem przemienionym w arcydemona, który prowadził mroczne pomioty na powierzchnię podczas Czwartej Plagi.

Historia Edytuj

Andoral został przebudzony przez mroczne pomioty w roku 5:12 Świętych i poprowadził je na powierzchnię podczas Czwartej Plagi. W początkowych latach jego armia całkowicie zniszczyła Antivę i rozpoczęła oblężenie stolicy Anderfels, Hossbergu. Andoral zaatakował wycofujących się z Antivy Szarych Strażników, zabijając przy tym komendanta Turaba i całą antivańską rodzinę królewską.

Został zgładzony podczas bitwy pod Ayesleigh w roku 5:24. W bitwie wzięły udział połączone armie Orlezjan, Anderfelczyków i Marchijczyków zjednoczone pod standarem Szarej Straży. Śmiertelny cios arcydemonowi zadał Garahel.

Podobnie jak pozostali Dawni Bogowie, Andoral namawiał siedmiu magistrów starożytnego Imperium Tevinter, żeby weszli do Złotego Miasta i strącili z tronu Stwórcę. Podczas rozmów ze swoim wielkim kapłanem, używającym pseudonimu „Taksator Niewolnictwa”, przekonał go do tego pomysłu.

Andoral w kulturze Edytuj

W wierzeniach starotevinterskich poświęcone było mu święto Andoralis, obchodzone na początku moliorisa, piątego miesiąca w kalendarzu Thedas. Po nastaniu Plag, jego nazwę zmieniono na dzień letniego przesilenia i jest czasem radości, w którym często wstępuje się w związki małżeńskie. Poświęcona była mu również konstelacja Servani, według Tevinterczyków wyobrażająca człowieka w kajdanach. Jeden z obszarów północno-zachodniego Thedas do dziś nosi nazwę Rubieże Andorala.

Zobacz też Edytuj

Mroczne pomioty
Plagi Pierwsza · Druga · Trzecia · Czwarta · Piąta
Stworzenia Pospolite Arcydemony · Dzieci · Emisariusze · Genloki · Ghule · Hurloki · Matki lęgu · Ogry · Wrzeszczoty
Siedmiu Architekt · Koryfeusz
Dawni Bogowie Dumat · Zazikel · Toth · Andoral · Urthemiel · Razikale · Lusacan
Zobacz też Czerwone lyrium · Głębokie Ścieżki · Legion Umarłych · Skażenie · Szarzy Strażnicy