„To mi wygląda na terytorium smoka. Oj, będzie się działo”

Żelazny Byk – jednooki najemnik qunari, towarzysz i panseksualna opcja romansowa dla Inkwizytora w Dragon Age: Inkwizycja.

Przeszłość[edytuj | edytuj kod]

Wychowywany był przez tamassran na Par Vollen. W dzieciństwie nazywano go Ashkaari – „ten, który myśli”. Jako osobnik duży jak na swój wiek przymierzany był na żołnierza, jednak ze względu na bystre oko, pomyślunek i niepasującą żołnierzowi niesubordynację tamassran przedzieliły go do nauki na szpiega Ben-Hassrath. Okazał się być świetnym kłamcą, stąd też otrzymał nowe imię – Hissrad („ten, który tworzy iluzje”, „kłamca”). Sprawdził się jako agent, zajmując się eliminacją szpiegów, buntowników i dezerterów. Przywódcy przydzielili go na Seheron, najtrudniejszy obszar działania, rozdarty nieustanną wojną pomiędzy qunari a Tevinterczykami, na którym agenci wytrzymują najwyżej trzy lata, a następnie przechodzą załamanie nerwowe. Żelazny Byk spędził na Seheronie blisko dekadę, zdobywając zaufanie tamtejszej ludności. Kiedy po ośmiu latach zaprzyjaźniony z nim kupiec, przekupiony przez buntowników, otruł większość jego oddziału, a następnie szkołę pełną dzieci, Hissrad przypuścił bez zgody Ben-Hassrath szturm na położoną w dżungli twierdzę tal-vashoth. Podczas ataku zginął jego wieloletni przyjaciel Visaad, co doprowadziło Hissrada do furii, w której wymordował wszystkich buntowników, jakich napotkał. Następnie oddał się w ręce przybyłych na miejsce ben-hassrath, którzy poddali go reedukacji jako niebezpiecznego i niezdolnego do pełnienia dalszej służby wśród cywili. Chociaż Hissrad był spalony na Seheronie, ben-hassrath zdawali sobie sprawę, że w dalszym ciągu jest użytecznym narzędziem, dlatego zdecydowano się wysłać go do Orlais, gdzie miał udawać najemnika tal-vashoth. Przez siedem lat służył tam w kompanii Posoczników Fishera, ostatecznie jednak doszło do kłótni pomiędzy nim a Fisherem, która zakończyła się śmiercią Fishera i założeniem przez Hissrada, używającego już imienia Żelazny Byk, swojej własnej kompanii najemników, znanej jako Szarżownicy Byka. Korzystając z najemników zbierał informacje o orlezjańskiej szlachcie, w dalszym ciągu wspomagając wywiad Ben-Hassrath. Podczas pobytu w Orlais, udając tal-vashoth, zasmakował jednak życia, jakiego wcześniej nie znał, jedząc, pijąc i oddając się cielesnym uciechom, łamiąc przy tym wszystkie zasady qun, co doprowadziło do kryzysu tożsamości. Mimo niezwykle przyjacielskiego usposobienia i swobodnego podejścia do swojej filozofii, trudno jest mu odrzucić lojalność wobec qun. Nie nawraca, ale też nie przeprasza za swój styl życia.

Udział[edytuj | edytuj kod]

Karta tarota Żelaznego Byka

Niedługo po tym, jak Żelazny Byk i jego oddział wygrywają potyczkę z Venatori, dochodzi do powstania Wyłomu. Przeczuwając kłopoty, qunari wysyłają Byka do zbadania sprawy.

Do Inkwizytora zgłasza się członek Szarżowników stwierdzający, że Żelazny Byk jest zainteresowany wstąpieniem do Inkwizycji i proszący o spotkanie z nim na Wybrzeżu Sztormów w Fereldenie. Podczas spotkania Byk przyznaje, że pracuje dla Ben-Hassrath, a dla zachowania pozorów będzie przekazywał zwierzchnikom tylko wybrane informacje na temat Inkwizycji i Wyłomu, w zamian przekazując potrzebne informacje Inkwizytorowi.

Jeżeli Inkwizytor zdecyduje się zatrudnić Byka i szarżowników, znaleźć można go w Azylu koło stajni, zaś po przenosinach do Podniebnej Twierdzy na parterze tawerny.

Po jakimś czasie Byk poprosi Inkwizytora o wsparcie, mogące skutkować nawiązaniem sojuszu z qunari. Jeżeli podczas operacji Inkwizytor namówi Byka, żeby nakazał szarżownikom odwrót, dopuszczając tym samym do zniszczenia drednota qunari, Byk stanie się tal-vashoth.

Intruz[edytuj | edytuj kod]

Dwa lata po pokonaniu Koryfeusza, Żelazny Byk wraz z innymi towarzyszami, którzy nie opuścili Inkwizycji i zostali do niej zwerbowani, pojawia się podczas Świętej Rady.

Ocalono szarżowników Byka, Żelazny Byk upija się w gospodzie, podczas gdy szarżownicy starają się przemycić smoczą czaszkę, którą zdobyli dla niego w ramach prezentu urodzinowego. Inkwizytor może im pomóc, zagadując qunari (wymagane jest nawiązanie z nim romansu bądź posiadanie czterech profitów z kategorii „Wiedza”) albo odmówić. Bez względu na wybór Inkwizytora, Byk stwierdzi, że i tak słyszał, jak próbują przenieść czaszkę.

Jeżeli znajduje się w aktywnej drużynie podczas konfrontacji w Darvaarad, Viddasala cieszy się, że „Hissrad” ponownie dołączył do innych ben-hassrath i nakazuje mu zabić Inkwizytora. Byk jednak odmawia, pozostając wiernym Inkwizycji.

Po zażegnaniu zagrożenia ze strony Smoczego Odechu, Byk i pozostali szarżownicy powrócili do wykonywania zleceń w Orlais i Fereldenie, starając się zachować ład i porządek, o który walczyła Inkwizycja. Jeżeli nawiązano z nim romans, nie rozstaje się z amuletem kadana.

Poświęcono szarżowników Byka lub nie wykonano zadania „Wymagania qun”: Żelazny Byk w pełni oddał się pracy dla Ben-Hassrath, w ramach współpracy z którymi szpiegował Inkwizytora i Inkwizycję dla Viddasali, dostarczając qunari informacji niezbędnych do próby przejęcia w Thedas władzy przez wyznawców qun. Jeżeli Żelazny Byk znajduje się w drużynie Inkwizytora przed finałową walką z Viddasalą, na jej komendę mówi Inkwizytorowi: „Zmiana planów. To nic osobistego, bas” i atakuje go. Jeśli nie znajduje się w aktywnej drużynie, pojawia się wraz z innymi ben-hassrath, mówiąc Inkwizytorowi, że niezabieranie go ze sobą było rozsądną decyzją. Na zdradę Byka nie ma wpływu romans z nim ani wysokie poparcie, wobec czego zostaje on zabity. Cole stwierdza, że w sercu Byka nie było żalu odnośnie podjętej decyzji, z kolei Solas dowodzi, że zdrada z jego strony jest dowodem upadku Inkwizycji.

Poparcie[edytuj | edytuj kod]

Poparcie Żelaznego Byka najłatwiej jest zyskać zabierając go na misje. Szybko można zyskać je podczas misji i na obszarach, na których przeciwnikami są Venatori. Warto mieć go w drużynie również podczas walk z wielkimi smokami – po zabiciu pierwszego z nich (jeśli był w drużynie) rozmawiając z Bykiem w Podniebnej Twierdzy pojawi się scenka przerywnikowa, podczas której można zyskać jego aprobatę zgadzając się z opinią o smokach i wypijając, kiedy wznosi toast.

Żelazny Byk ogólnie zgadza się z działaniami Inkwizycji, więc niewiele decyzji Inkwizytora ma znaczący wpływ na jego poparcia. Wyjątkami są decyzje podjęte w następujących misjach:

Romans[edytuj | edytuj kod]

Karta tarota (romans)

Żelazny Byk jest opcją romansową dla Inkwizytora bez względu na płeć i rasę.

W przeciwieństwie do większości opcji romansowych w Inkwizycji, związek z Bykiem rozpoczyna się od relacji seksualnych, a nie romantycznych. Po pewnym okresie flirtowania z Bykiem i wykonaniu jego osobistego zadania, rozmowa z nim aktywuje scenkę przerywnikową, w której Inkwizytor wchodząc do swoich kwater zastaje Byka siedzącego na jego łóżku. Qunari stwierdza, że „rozumie, co [Inkwizytor] ma na myśli” i wie, że „chce poujeżdżać Byka”. Jeżeli Inkwizytor zgodzi się z nim, dojdzie między nimi do zbliżenia seksualnego. Podczas następnej rozmowy Inkwizytor może zdecydować się zakończyć związek z nim albo zgodzić się na związek opierający się na seksie.

Podczas rozmowy, w której Byk pyta o to, jak poważne są jego relacje z Inkwizytorem stwierdza, że nie przeszkadza mu luźny związek, jeśli tego chce Inkwizytor. Zapytany o to, jak qunari okazują sobie głębsze uczucia, Byk wyjaśnia, że nie uprawiają seksu z miłości, a żeby okazać przywiązanie do kogoś tworzą i ofiarowują sobie naszyjnik kadana. Inkwizytor może stworzyć takowy i wręczyć go Bykowi. W trakcie rozmowy do pokoju, w którym przebywają nagi Byk i Inkwizytor, wchodzą Cullen, Józefina i Kasandra – w tym momencie Inkwizytor może stwierdzić, że był to „skok w bok”, kończąc związek, albo przyznać, że jest z nim w związku i zamierza go kontynuować. Po ofiarowaniu naszyjnika Bykowi ten nazywa Inkwizytorem „kadan” (co w języku qunari znaczy „serce moje”). Od tego momentu podczas rozmów Byk nazywa Inkwizytora „kadan”.

Inkwizytor dwukrotnie – raz z podstawowej wersji gry, raz w dodatku Intruz – może zaproponować Bykowi małżeństwo, na co ten odpowie, że jest z Inkwizytorem z wyboru i każdego dnia utwierdza się w tym przekonaniu, jednak nie widzi przeciwwskazań, żeby zalegalizować ich związek w sposób pożądany przez Inkwizytora.

Błędy[edytuj | edytuj kod]

  • Jeżeli za pierwszym razem Inkwizytor odrzuci złożoną przez Byka propozycję seksu, gra niepoprawnie rozpozna podjętą decyzję. Przy następnej romansowej konwersacji Byk i Inkwizytor rozmawiać będą o odbytym stosunku, bez względu na decyzję, jaką podjął gracz.

Początkowe umiejętności[edytuj | edytuj kod]

Drzewko umiejętności Początkowe umiejętności
Broń i tarcza (Inkwizycja).png Broń i tarcza
Broń dwuręczna (Inkwizycja).png Broń dwuręczna
Herszt.png Herszt
Forpoczta.png Forpoczta
Łupieżca (specjalizacja Inkwizycja).png Łupieżca (specjalizacja)

Zadania[edytuj | edytuj kod]

Quest-DAI.png Kapitan Szarżowników
Quest-DAI.png Mądra miłość
Quest-DAI.png Wymagania qun

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

Karta tarota (tal-vashoth)

  • Według Davida Gaidera „jedyną rzeczą, której boi się [Żelazny Byk], jest obłęd”.
  • Przez twórców opisywany jest jako „Mięśniak”.
  • Patrick Weeks zapytany o to, do jakiego jedzenia porównałby Żelaznego Byka, stwierdził, że „albo do rumsztyku ze względu na rozmiar, albo do chili doga ze względu na przepysznie złe decyzje”.
  • Według Patricka Weeksa większość ludzi w rozmowach zwraca się do Żelaznego Byka po prostu per Byk.
  • We wczesnych etapach produkcji, ze względu na masywność i wysokość, romans z Żelaznym Bykiem miał ograniczać się tylko do ludzi i qunari, ponieważ trudno było dostosować animacje do przedstawicieli innych ras. W pierwotnej wersji znajdował się dialog, w którym Byk tłumaczył, dlaczego nie może romansować z Inkwizytorem, jednak ostatecznie dział zajmujący się animacjami i projektant animacji John Epler rozwiązali ten problem.
  • Według Patricka Weeksa, Żelazny Byk jest po trzydziestce, a przed czterdziestką.
  • Jest pierwszym w serii Dragon Age towarzyszem rasy qunari, z którym można nawiązać romans.
  • Według podkładającego Bykowi Freddiego Prinze’a Jr., Żelazny Byk boi się demonów, ponieważ mogą one opętać zarówno ludzi, jak i qunari.
  • Opisywany jest jako zabawny, porywczy, charyzmatyczny urodzony przywódca, ma jednak problemy z dostosowaniem się.
  • Jeżeli Inkwizytor nie nawiązał romansu ani z Żelaznym Bykiem, ani z Dorianem, podczas losowych dialogów będą prowadzić oni rozmowy sugerujące, że uprawiają ze sobą seks. W późniejszej fazie gry rozmowy sugerują, że są oni ze sobą w związku.
  • Podczas sceny, w której Inkwizytor ofiarowuje Bykowi naszyjnik kadana, na jego barkach widać dwa wzory. Nie wiadomo, czy są to tatuaże, czy malowidła qunari, nie wiadomo też jakie jest ich pochodzenie.
  • Zapytany przez Blackwall'a dlaczego nie nosi pancerza po tej stronie twarzy, gdzie nie ma oka, odpowiedział, że takim działaniem pokazałby przeciwnikowi gdzie celować, a tak jest spora szansa, że wróg mu się podłoży sądząc, że łatwo da radę zmylić jednookiego qunari.

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Inkwizycja logo.png Członkowie drużyny i doradcy w Dragon Age: Inkwizycja Inkwizycja logo.png
Członkowie drużyny: Żelazny BykBlackwallDorian PavusKasandra PentaghastVarrik Tethras
VivienneSeraSolasCole
Doradcy: Cullen RutherfordLelianaJózefina Montilyet